Examen Spaans: 8,5! - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Benjamin Windhouwer - WaarBenJij.nu Examen Spaans: 8,5! - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Benjamin Windhouwer - WaarBenJij.nu

Examen Spaans: 8,5!

Door: Benjamin

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

01 Februari 2009 | Spanje, Salamanca

De week van zaterdag naar de volgende zaterdag aftellen is volgens mij niet zo erg in een blog, dat zorgt tenminste voor een beetje overzicht maar ik begin lekker met afgelopen vrijdag want toen kreeg ik m’n examencijfer terug. Voor het examen Spaans dat we donderdag moesten maken had ik een 8,5! :) Dat betekent niet dat ik nu goed Spaans kan maar het begin is er en in vergelijking met een maand geleden ben ik echt vooruit gegaan. In februari, maart en april ga ik nog een cursus Spaans volgen zodat ik niet alleen begrijp wat de mensen zeggen maar dat ik ook wat terug kan zeggen.

Dan terug naar vorig weekend. Het barpersoneel van de stamkroeg van Elze en mij, ‘El parque’, had voorgesteld om ons zaterdagavond wat kroegen te laten zien. Omdat ze de kroeg eerst nog even moesten schoonmaken hadden we om half twee afgesproken op Plaza Mayor. Inmiddels gewend aan de gewoontes van Spanjaarden, keken we er niet van op dat er om half twee nog niemand was. Vijf minuutjes later kwam er echter een grote man op ons af die ons vroeg of we vrienden waren van Alejandro. Een van de barmannen van ‘El parque’, Alejandro, had een vriend van hem gebeld om ons op te pikken omdat hij zelf te laat zou zijn. Goed geregeld! Nadat Alejandro en Nati (een meisje dat ook in ‘El parque’ werkt) waren gearriveerd begon de kroegentocht. De bekende kroegen werden gemeden en zo kwamen we achter een paar kleine, verscholen kroegjes die zeker de moeite waard zijn. Waar ook de inwoners van Salamanca komen en waar niet Engels (vanwege de grote hoeveelheid studenten) maar Spaans de meeste gehoorde taal is. Na alle kroegjes vonden Alejandro en Nati dat het tijd was om te gaan zingen dus zetten we koers naar een karaokebar. De foto bij deze blog is het bewijs dat we ons beste beentje hebben voorgezet. ‘La bamba’ werd uit volle borst meegezongen.

Zondag. Een gigantisch gat in de dag geslapen, door al ons enthousiasme in de karaokebar de dag ervoor waren we pas om half zes thuis dus er moest wat slaap worden ingehaald. ’s Avonds gingen we (Elze, Ivo en ik) uiteraard nog even naar ‘El parque’, er was een voetbalwedstrijd op tv, dat is altijd goed. Een grote pan met rijst en nog wat trok onze aandacht. Natuurlijk dachten we aan paëlla, wat anders? Navraag leerde ons dat het geen paëlla was maar een specialiteit uit Salamanca. Met die garantie probeerden we het gerecht en het is maar goed dat ik van tevoren niet wist wat de ingrediënten waren. De rode stukjes die we aanzagen voor vlees waren stukjes bloed en het ei-achtige spul bleek de maag van een of ander beest te zijn. De volgende dag zag ik in de supermarkt een pakket liggen met een homp bloed en een stuk maag, lekker om zelf thuis klaar te maken maar dat durf ik nog niet aan.

Vorige week heb ik Lara aan jullie geïntroduceerd, deze week kan ik melden dat we dankzij haar een nieuwe badkamer hebben. (Tjek de foto’s.) Die vrouw heeft echt macht. Of geld. En omdat we twee dagen in de rommel zaten krijgen we deze maand ook nog eens korting op de huurprijs :) Wat internet betreft, we hebben inmiddels de gegevens van de huisbaas ontvangen en morgen kunnen we het contract bij de provider ophalen. Vanaf dan duurt het nog een dag of vijf voordat het geïnstalleerd wordt. Ivo gaat er voor de zekerheid al van uit dat er vast iets mis is met onze telefoonlijn zodat het nog langer gaat duren maar ik heb nog steeds goede hoop.

Vrijdagnacht zijn Elze, Inge, Jantine en ik naar een techno/minimal feest geweest in een tot discotheek omgebouwde parkeergarage. Behalve salsa,flamengo en reggaeton bleek dat de Spanjaarden ook van electro houden. Dat was een aangename verassing voor me en de DJ was ook nog eens goed. En waar in Nederland op dat soort feesten drugs makkelijker te verkrijgen zijn dan bier was dat hier volgens mij niet het geval. Wel zo aangenaam. Voor de liefhebbers: zoek op youtube eens op Sandro Bianchi/Weekend Club Madrid.
Als ik komende week weer genoeg beleef kunnen jullie weer een blog verwachten.

Hasta entonces! (Tot dan!)










  • 01 Februari 2009 - 20:28

    Henriette:

    Geweldig, dat stuk over het onbekende gerecht. Doet me denken aan Charlotte die in Portugal soep at van kippenbloed. Toen zij het ontdekte, keerde ze haar maag om. Bleef het bij jou erin?
    Die karaoke foto is heel blits. Ik geniet van de blogs, dus kijk ik al uit naar de volgend weekend. Ik neem aan dat er dan weer één komt? Liefs,Henriette

  • 01 Februari 2009 - 20:42

    Tacke!:

    He jonge, gefeliciteerd met spaans! Echt beter!!, goed om te horen dat je het naar je zin hebt daar, je komt wel terug toch ouwe haha? Vandaag twee wedstrijden gespeeld tegen westervoort en wodanseck, beiden verloren! Het lag waarschijnlijk aan de kou! haha maar ik spreek je snel weer! rustig aan later tacke

  • 01 Februari 2009 - 20:51

    Olga:

    Hey! Zo te lezen vermaak jij je uitstekend daar, klinkt heel tof allemaal! En een prachtige badkamer.. Heel veel plezier nog daar! x

  • 01 Februari 2009 - 21:50

    Yosser:

    Techno! Minimal! gaaf!

    en de badkamer natuurlijk ook, kunnen Spanjaarden dat daadwerkelijk in 2 dagen voor elkaar krijgen?

    Volgende keer verwacht ik dat je een Spaanse versie van onze Dré kunt zingen, iets van "une poco amor"

    Haha! gegroet!

  • 02 Februari 2009 - 07:55

    Charlotte:

    Hai! Wat een leuke blogs schrijf je! En zo te lezen vermaak jij je prima. Oja, zo'n onbekend gerecht kan ik me inderdaad ook nog herinneren...
    Nog bedankt voor je mooie kaart die we vorige week ontvingen! En wat een mooi cijfer voor Spaans, het begin is er zeker! Wanneer beginnen je lessen op de universiteit?

    Geniet van je tijd daar want voor je het weet is het alweer voorbij!

    Veel groetjes van ons! (op dit moment nog rustig met zn 3-en...)

    Charlotte

  • 02 Februari 2009 - 16:32

    Thijs:

    Hey Benji,

    Kijk kijk, mooi cijfer hoor! Eerste voetbalweekend weer achter de rug, geheel volgens verwachting ging het niet zo geweldig:( Maar ik heb nu, bijna zeker, een stageplek bij het hoofdkantoor van Center Parcs in Rotterdam (afdeling Marketing & Sales). Morgen nog een gesprek met de baas van mijn begeleider erbij... maar dat moest ik meer als een kennismaking zien zei ze. Verder heb ik het contract al binnen. Morgen krijg ik verder mijn werkzaamheden te horen etc. €400 bruto per maand, best netjes;)
    Maar ik moet dan indd even kijken of ik nog langs kan komen, omdat ik per 4 weken maar 1 dag vrij mag vragen, waarvan ik er al drie kwijt ben aan Wales. Goed, ik hou je op de hoogte, blijf jij dat ook doen!
    Eet gezond, weet niet of bloed dat is:P En veel plezier nog.

    Thijs

  • 02 Februari 2009 - 17:44

    Ton:

    Hé knul,

    wat een boer niet kent dat eet die ook...
    Wel apart hoor. Bedankt weer voor je leuke blog, ga zo door dan houd je je lezers bij de les. Knap van die Spanjaarden om de badkamer zo snel voor elkaar te krijgen. Daar kan het regelen van internet een puntje aan zuigen. Prima cijfer ook voor Spaans dus dat zit wel goed. Morgen ga ik naar de beurs in Amsterdam (ISE 2009, zie www.iseurope.org)en ben dan woensdagavond weer terug. Verder is het hier best wel koud en verwachten ze nog sneeuw en ijzel, dus dat kan nog leuk worden. Is het daar nog redelijk weer? Nou tot de volgende keer maar weer. Adios!

  • 02 Februari 2009 - 18:03

    Sjors:

    Ha jonge!!!
    Mooi dat je nu ook in de echte spaanse kroegen kan komen :D En leuke foto's wederom!! Met een Heineken pils in de hand aan het karaoken. Ik ben trots op de:P hahah Ciaooo

  • 02 Februari 2009 - 18:14

    Coen:

    Hee Baas, bedankt voor je kaartje!! Zo te lezen heb je het prima naar je zin en ga je vaak genoeg flink uit je bol. Zoals het hoort! 8.5 voor Spaans, veel respect;)Wanneer ga je naar Real? Ik wist trouwens niet dat jij zó goed iets op papier kon zetten, ik lees elk blog met een grijns op m'n gezicht en kijk al uit naar de volgende! Maak er nog een mooi feest van daar!

    Groeten Coen

  • 03 Februari 2009 - 06:04

    Uul:

    Yo, Benjamin,

    Ik hoorde van je ouders dat je in Spanje studeert en kreeg je site door.
    Alles goed?
    Goed man je examen, gefeliciteerd.
    Zo aan je foto’s te zien en je verhalen te lezen verveel je je daar….NOT.

    Veel succes met je studie en geniet ervan.

    Doei,

    Uul

  • 04 Februari 2009 - 12:47

    Lenny:

    Hi Benjamin,
    bedankt voor je kaart en gefeliciteerd met het mooie cijfer voor Spaans. Je hebt een leuk groepje om je heen en zo te zien hebben jullie veel lol met elkaar. Kijk weer uit naar je volgende blog.
    Groetjes van ons beiden,
    Lenny

  • 04 Februari 2009 - 17:27

    Puyol:

    Heey Benji,

    goed gedaan hoor!

    Zo te horen gaat het prima en geniet je volop!
    De douche ziet er ook super uit! Beter als het straaltje bij VVO, whahaha...

    Nog veel plezier en blijf schrijven!

    Groeten Nick

  • 04 Februari 2009 - 20:19

    Brigitte:

    He Broertje,

    Ik lag helemaal in een deuk toen ik je stukje las....WOEHAAAA Was het lekker? Vet cijfer!!! Echt goed zeg! nog bedankt voor je kaart, lief.
    Alles goed verder? Elise en ik hadden een idee, dus check je mail even!!! Heel veel liefs van Brigitte en co:)

  • 06 Februari 2009 - 07:31

    Saar:

    Zo zo een 8.5, dat doe ik je niet na hoor met mijn Zweeds! Het enige wat ik momenteel kan zeggen zijn: Jag heter Sarah en Tack :)

    Ben gewoon hopeloos haha. Kijk ook weer uit naar je volgende blog. Ik ga nu voor mijn examen Engelska A. Spreek you later alligator

  • 06 Februari 2009 - 16:15

    Elise:

    Na dat telefoontje willen we natuurlijk ook bewijs, dus kom op met die foto!!
    -xx-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2009

Schoolreisje naar Valencia

27 April 2009

Een weekje bezoek

12 April 2009

Roadtrip

21 Maart 2009

Voetballeeeeeeeeen! :D

08 Maart 2009

Hola, hola!
Benjamin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 24382

Voorgaande reizen:

05 Januari 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: