Roadtrip - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Benjamin Windhouwer - WaarBenJij.nu Roadtrip - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Benjamin Windhouwer - WaarBenJij.nu

Roadtrip

Door: Benjamin

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

12 April 2009 | Spanje, Salamanca

Meer dan drie weken geleden alweer was mijn laatste blog dus het is echt echt echt de hoogste tijd om er nu weer eentje te schrijven.

Hier in Spanje hebben we in plaats van carnavalsvakantie een echte paasvakantie. ‘Semana Santa’. Om het gemis van de voorjaarsvakantie op te vangen zijn we maar liefst twee weken vrij van school. Vanaf vrijdag drie april geniet ik volop van deze schoolloze tijd. Voordat het zover was moest er zoals elke maand nog wel een examen Spaans gemaakt worden. Dit keer had ik een 7,5.

Vrijdag drie april dan. Ik vertrok samen met Inge, Jantine en Pascale voor een heuse roadtrip naar Portugal. We hadden een auto gehuurd en tot mijn verbazing werden we niet in een koekblik de weg op gestuurd. Een degelijke Volkswagen Polo was meer dan ik had verwacht. We zetten koers naar Portugal dat op slechts een uurtje van Salamanca ligt. Via mijn zus kende ik een familie in Lissabon en daar zouden we kunnen slapen. Maar nog voordat we Portugal bereikt hadden beleefden we ons eerste avontuur. Op zo’n vijf kilometer van de grens stond er allemaal politie (of eigenlijk nog erger: Guardia Civil. Zeg maar de Marechaussee van Spanje en berucht om hun botte,agressieve gedrag.) Wij wisten niet echt wat er aan de hand was dus we minderden onze snelheid en probeerden te bedenken wat die lui ons duidelijk probeerden te maken. De situatie was zo: wij reden op een weg en op onze weghelft stond een hek. Toen wij het hek naderden liep een knul met een ‘ik-ben-belangrijk-want-ik-draag-dit-oranje-vestje’ de weg op. Hij wees een beetje naar links dus de meest logische uitleg van zijn zwakke gebaren was dat we om het hek heen moesten en vervolgens onze weg konden vervolgen. Dus dat deden wij. Netjes om het hekkie en die sukkel heen en vrolijk weer verder. Dachten wij. Na 5 seconden na het hekje klonk er een schel fluitje. In onze spiegels zagen we een heeeeeeeeeel boze meneer van de Guardia Civil. Of we even konden omkeren. Nouja, wij zijn de beroerdste niet. De boze vent sommeerde ons om de auto te parkeren en vroeg naar de autopapieren en rijbewijs. Bla bla bla. Het duurde en het duurde maar voordat de agent terugkwam en langzaam begon er ons wat te dagen. Links naast de weg waar wij op reden, waar het hekje op stond, bevond zich een onverharde weg waar naar ons idee opeens wel erg veel auto’s naar afsloegen. Die sukkel met z’n stomme oranje pakkie wees naar de onverharde weg. Hadden we dan die weg opgemoeten? Maar die jongen had het toch helemaal niet duidelijk aangegeven? In de tijd dat we stonden te wachten, want we moesten echt lang wachten, werd het hek weggehaald en de weg weer opengesteld. Toen dacht ik helemaal dat het wel zou loslopen en dat de man van de Guardia Civil alleen maar bezig was met het bevestigen van vooroordelen. Uiteindelijk kwam hij terug met in zijn hand een papiertje. De waarde van het papiertje was €105,-. We kregen een boete omdat we vijftig meter op een verkeerde weg hadden gereden?! De uitleg van de macho-agent was dat we zijn signaal hadden genegeerd en dat kon echt niet. Vrijdag drie april heb ik dus mijn eerste ruzie gevoerd in het Spaans. Wat een nare vent zeg. Maarja, er zat niets anders op dan te betalen. Al met al begon onze roadtrip onvergetelijk.

Dan zal ik nu de leuke dingen van de roadtrip opschrijven, want het was zeker wel blits! :)

Mijn zus (Charlotte) woonde een jaar of tien geleden voor een schooljaar bij een gezin in Lissabon. Via wat mailtjes had ik geregeld dat we bij die mensen thuis konden slapen. Dat was geweldig. We werden enorm hartelijk ontvangen. Zaterdag kregen we tips wat we allemaal konden bekijken in Lissabon. Met de auto de stad in was niet zo’n best idee dus gingen we met de boot van de ene kant van de stad naar de andere. Vervolgens hebben we de hele dag de stad bekeken. Het enige minpunt was dat ik op m’n slippers liep en dat ik er nu achter ben dat die niet geschikt zijn voor stadswandelingen. Maar de stad was meer dan de moeite waard.

Zaterdagavond werden we meegenomen om het nachtleven van de stad te ontdekken. In een bepaald gedeelte van de stad zitten allemaal barretjes maar de jongeren die daar uitgaan bevinden zich niet allemaal in die barretjes. Omdat het vaak lekker weer is staan de feestgangers allemaal op straat hun drankje te nuttigen. En dat allemaal in een relaxte sfeer. Het leek wel een beetje op Koninginnedag in Nederland.

Zondag was de mooiste dag (achteraf) en dus hadden we goed gegokt om naar het strand te gaan. Want Salamanca is te gek maar een strand hebben we hier niet.

Maandag hebben we twee dorpjes in de buurt van Lissabon bezocht. Cascais is een kustplaats met een casino, een rijkeluiswijk en een mooi park. Op zich een leuk dorpje voor een middag. Daarna gingen we naar Sintra, een dorpje landinwaarts. Eenmaal daar aangekomen leek het wel of we in de Efteling waren. Het sprookjesbos is niets bij de natuur rondom Sintra. En om het nog mooier te maken stonden daar boven op een berg een oud kasteel en een oud paleis. In die groene omgeving hebben we ook een beetje gewandeld en vooral veel foto’s gemaakt. Af en toe waren de uitzichten fantastisch. Toen we maandagavond ‘thuiskwamen’ bij de familie hebben we voor hun gekookt. Onze Nederlandse kost werd volgens mij wel gewaardeerd.

Dinsdag was al weer onze laatste dag. We vertrokken bij de familie waar we hadden geslapen en besloten om die dag nog meer van Lissabon te bekijken en in een hostel te slapen om woensdag terug te rijden. Tegen het eind van de middag waren we wel klaar met de ‘gewone’ bezienswaardigheden van de stad en besloten we de tip van de familie op te volgen. Zij hadden ons aangeraden om ook het terrein van de wereldtentoonstelling EXPO te bekijken. In1998 was dat evenement in Lissabon maar er zit nog steeds een mooie boulevard met diverse restaurantjes. Omdat het de avond was van Manchester United – FC Porto vond ik het heel aardig van mijn vrouwelijke roadtripgenootjes dat we in een restaurant gingen eten waar de wedstrijd op stond.

Woensdag was de pret echt voorbij. We gunden onszelf eerst nog een uitslaapochtend maar daarna moesten we wel terug naar Salamanca. In vergelijking met de heenreis verliep de terugreis voorspoedig. Geen aanhoudingen, boetes of ander leed. En alles bij elkaar opgeteld was het een heel leuke vakantie.

Over Semana Santa en alle Paasactiviteiten hier schrijf ik snel weer een blog maar om 17:00 speelt Real Madrid en die wedstrijd kan ik echt niet missen. En teveel gebeurtenissen in een blog is ook niet alles he :P

Ohja, ik heb nog wat foto’s geplaatst op: http://www.mijnalbum.nl/Album=XERETLYA

Hasta pastaaa allemaal en een fijne Pasen!

• 12 April 2009 - 15:53

Thijs:

Hola,

Ik denk al, ik krijg maar geen reactie op mijn mailtjes, maar vandaar.... Was al weer vergeten dat je dat ging doen!

Die guardia civil, hahahaha, machtig mooi. Volkomen terecht natuurlijk die boete. Je had je gewoon van de domme moeten houden achteraf gezien. Ach ja, zo maak je nog eens wat mee he:P

Ik zag dat el Cazador weer basis stond, dus die zal wel weer scoren.

Ajax stond in de rust al met 5-0 voor tegen Willem 2, dus dat is ook al een eitje.

DVC uit bleek trouwens lastiger dan verwacht. Een 3-2 nederlaag was de eindstand. Ik ben blij dat ik nu ff twee weken niet hoef te voetballen. Kan ik ff herstellen, uitrusten en weet ik veel wat nog meer.

Gisteren en eergisteren waren Sophie en Inge hier. We zijn ff naar de party van Dekker geweest (belhamels part 2). T was wat minder deze keer. Maar nog steeds leuk genoeg om ff te blijven hangen. Verder een btje rustig aan gedaan. We waren dan ook pas om 6 uur gaan slapen. Sjors moest om 5 uur smorgens al werken, de gek.

Nou, ik bel je denk ik deze week nog even. Of we spreken elkaar eens op msn. Dan kijken we ff hoe we dat vrijdag gaan doen. Volgens mij komen we om half 4 aan in Madrid en dan moeten we nog met de bus naar jou toe. Dus, je hoort van me.

Later

• 14 April 2009 - 17:54

Ton:

Wat fijn dat het, op de bekeuring na dan, toch nog een geslaagde roadtrip geweest is! Het was weer een prima stuk om te lezen. Heb je ook nog pasteis de nata gegeten in Belem? Of hadden jullie er geen tijd voor? Portugal blijft een gastvrij en mooi land. We spreken elkaar!

• 14 April 2009 - 18:44

Charlotte:

Hai!
    Leuk om weer wat van je te lezen. Ik ben wel jaloers hoor, op je portugal avontuur...;)Mooie foto's ook. Ik kreeg van Ana Paiva een mailtje waarin ze vertelde dat ze het erg gezellig vond dat jullie er waren. En dat jullie lekker hadden gekookt. Sverre is nog steeds in de veronderstelling dat Spanje ergens in de lucht is en dat je nog steeds in het vliegtuig zit.
    Hier is alles oke.
    Anne-Sophie lacht heel veel!

xx Charlotte

• 14 April 2009 - 19:41

Henriette:

Holabenjamin. Fijn om je reisverslag te lezen. Ik vond Sintra toen ook zo mooi. We waren er op een ochtend al vroeg en er klonk Fado uit een huis..Het was bijna onwerkelijk mooi! Kennen ze in Spanje ook speciale muziek in het deel rond Salamanca? In Andalusië leeft de flamenco, maar van Castillië/Léon (zo heet het rond Salamanca toch) weet ik het niet...Het concert van Lionel in Ahoy was geweldig. Veel mooie songs en geweldige muzikanten, Lionel achter de piano is toch wel mijn favoriet (mmm, hoe hij danst ook wel..) Heel erg bedankt voor de kaartjes. Tot gauw, Henriëtte.

• 15 April 2009 - 09:49

Lenny:

Hi Benjamin,
    Jammer van de boete, maar gelukkig hebben jullie daana volop genoten van Portugal.Wij vertrekken eind mei richting Porto en zullen ook Salamanca aandoen. Ik schrijf nog wel een brief met nadere details.
    Groeten,
    Edwin en Lenny

• 15 April 2009 - 12:31

Inge:

Ff voor de duidelijkheid, Benjamin heeft heel netjes gecommuniceerd met de mannen van de Politie. Hij was zelfs zo aardig om te vragen of de kerels vanavond lekker bier gingen drinken!!

Maar serieus hij heeft het allemaal goed opgelost en de vakantie was super BLITS!!

Inge

• 17 April 2009 - 09:53

Yosser:

Jaaa een nieuwe blog!!

En wat een vette roadtrip! Ik geloof inge, wel iets voor jou om dat te vragen idd...

Goed om te horen dat het goed gaat, tenminste die indruk wek je;) (ook de foto's gezien dus ik geloof je!)

Mijn party was een daverend succes, Thijs en de boys waren te vroeg weg, om 03.00 uur stond de kroeg vol.. beetje laat helaas, maar goed..

Veel plezier dit weekend met het bezoek vanuit het koude noorden!

grtz!